Tuesday, March 20, 2012

RESEPI APAM POLKADOT :)

hye peeps !
memandangkan hari ni xley yg menarik pasai diri aku yg aku nk share ngan korang . so , malam nih untuk excercise jari aku jugak maka aku akan kongsikan dgn korang resipi apam polkadot .
actually dengar macam susah kann , tapi dalam byk2 kuih yg aku belajar aku rasa resipi ni lah yg teramat senang sekali . dann dia jugak resipi kek yg sangat jimat kos . korang ade rm 20 pown da mampu beli bahan2 dia . ok ni antara bahan-bahan untuk manhasilkan apam yg gebu2 dan comel macam aku . wah ! perasan la pulekk :-

-275 gram tepung gandum
-220 gram gula halus
-150 ml susu cair
-3 biji telur
-3 sudu kecil baking powder
-1 sudu overlet
-1 sudu esen vanilla
-pewarna dan perisa kesukaan korang .

tengok senang jer kan bahan-bahan dia . mudah dan cepat untuk dihasilkan

ok , sterusnya cara-cara untuk menyediakan apam polka dot :)

-korang masukkan putih telur dulu , kemudian pukul sampai kembang
-masukkan kuning telur , overlett , esen vanilla , baking powder , tepung , susu dan pukul sampai kembang
-asingkan adunan tadi kepada beberapa bekas , kemudian letak warna yg korang suka
-letak adunan yg dicampurkan dgn warna td kedalam cawan kertas
-boley lah start buat corak yg korang suka .
-akhir sekali , kukus dlm masa 10-15 minit :)

                                       -sebelum dikukus-

             -siap sedia untuk dimasukkan kedalam perut . ngee-

                      SELAMAT MENCUBA !

p/s : saya sedia menerima tempahan untuk kenduri dan jugak jamuan . harga boleh di runding :)


No comments:

Post a Comment

copyright©hak milik teratak cik dyra sahaja